Column 29 mei 2019


Redactie AD
Titel: Bekendheid.

Wat ik op televisie ,s avonds wegens werk of ander vertier, niet kan zien, zie ik ,s nachts. Wanneer ik het vrolijke luidruchtige programma “M” ,s avonds mis, zie ik het in de vroege uren, na de ochtendgymnastiek om vijf voor zes. Vanochtend waren het drie van onze beste acteurs, die aandacht vroegen voor de manier waarop het beschikbare werk in de vrije sector wel- of niet naar hen toekwam. Daar was de de actrice, die gevraagd werd voor een hoofdrol in een tv-productie, en daarvoor maanden vrijhield. Tot de productie uiteindelijk werd afgeblazen, Zij bleef zitten met een lange periode, waarin geen ander werk zich aandiende. Een vette strop, zonder enige vorm van schadevergoeding. De andere actrice zou een cadeaubon ontvangen als tegenprestatie voor haar artistieke inspanning. Die feestelijke bon is nooit aangekomen…”Ik ben, na een aantal van die ervaringen, ook bij collega,s, rechten gaan studeren. Ik legde mijn rechtenlesboek op het manuscript dat ik aan het leren was, zodat de studie niet werd onderbroken door het leren van een rol”.
Ik heb ook een herinnering aan de tijd, dat ik nog speelde. Ik werd gebeld door een producent, die riep: “Zit je stevig? Houd je vast? Jij gaat met N.N. een rol spelen in een serie…”. Vergeef me lezer, ik heb de titel van de serie niet meer paraat, noch de naam van de acteur. Maar het betrof wel werk voor een half jaar minstens. En daar ik nooit ben afgebeld en uiteindelijk uit de coulissen moest vernemen, dat de betreffende rol zou worden gespeeld door de echtgenote van de betreffende acteur ( hoezo nepotisme…)had ik mij nu nog in blijde afwachting zitten vasthouden aan die stoel!
Vorige week mochten wij gelijksoortige ervaringen vernemen uit de mond van free-lance musici. Zij mogen regelmatig optreden voor een fooi of ook wel “voor de eer”… Ja, er schijnt zelfs af en toe een warme maaltijd te worden ingezet als vergoeding voor het spelen van een hoogwaardig muzikaal optreden van mensen die vaak jaren hebben gestudeerd om een graad van perfectie te bereiken. De raarste argumenten worden gebruikt om dit soort merkwaardige beloningen voor artistieke prestaties aan te bieden. Maar alles is immers beter dan werkloos thuis te zitten?
Ook het meest valse argument dat in deze salarisschaal wordt gebruikt is: “Het is toch goed voor je bekendheid!”
Vrijwel in elke sector van de uitvoerende kunsten wordt dit argument aangevoerd. Je wordt gevraagd om je talent, je expertise, je kwaliteit, je kennis. Of het nieuws, dat je te melden hebt. Enigszins bescheten informeer je naar de vergoeding, die hier tegenover staat.
“Reiskosten! Want wij hebben geen(naar beleven zelf in te vullen), te klein, onvoldoende budget! En het is geweldig goed voor je bekendheid!”
e